accu relais

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

accu relais

Bericht door Robbie » do nov 12, 2009 9:55 am

Hoi,

Ik ben van plan om de start en de licht accu onder het rijden op te laden, Nu wordt alleen de start acuu middels de dynamo opgeladen.
Heb al een LAS1218 van Schaudt geinstalleerd. Dit is een 220v oplader/omvormer. Als ik 220v heb dan worden beide accus's opgeladen los van elkaar. Er is dus geen verbinding tussen de 2 accu's.

Nu heb ik een stevig accu relais van het slimme soort, die schijnt te kunnen zien de voltage en als ie onder de 11,6 of 10,6v komt dan gaat het relais open om de start accu en de licht accu los te koppelen.
Boven de 13,6v sluit het relais dus staan de accu's in verbinding met elkaar.
De Vraag, als ik nu het relais tussen de accu's zet en ook de LAS1218 op 220v aan zet, er komt een spanning van meer dan 13,6v dus relais sluit dus accu verbonden, terwijl ze beide los van elkaar worden geladen! Kan dit kwaad, sloop ik zo de las1218?

Wat is de beste en veiligste manier om dit relais in combinatie met een 220v oplader te installeren?

Had een schema/foto willen bijvoegen maar dat is me helaas niet gelukt. Tips?
Bus ze. Robbert

Mertin
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: do apr 15, 2010 9:28 am

Re: accu relais

Bericht door Mertin » ma jul 19, 2010 16:37 pm

Hoi,

Ik wil ook een 2de accu gaan installeren en vroeg me af of je er al uit bent wat de beste oplossing is? Ook ben ik nog op zoek naar een aansluitschema, mocht je dat nog hebben hou ik me aanbevolen.

Martin

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: accu relais

Bericht door gijsv » ma jul 19, 2010 17:59 pm

ooit zelf soortgelijke vraag gesteld op keversite:

Het schema:

Afbeelding


Je trekt een dikke kabel van de pluspool van de 1e accu naar de primaire aansluiting van 't scheidingsrelais en een dikke kabel van de pluspool van de 2e accu naar de secundaire aansluiting van 't scheidingsrelais. De stuurstroom +15 wordt via 't contact geregeld.

Als je de auto start zal het relais in werking treden en de beide accu's aan elkaar koppelen. Beide accu's worden dan ook geladen door de dynamo. Als je de auto uitzet zal het relais afschakelen en de beide accu's ontkoppelen. Accu 2 kun je gebruiken als stroomleverancier zonder dat de capaciteit van accu 1 wordt aangesproken. Je kunt dus altijd starten en wegrijden.

Het is verstandig ook een accubewaker er tussen te monteren. Deze kan de verbruikers van accu 2 uitschakelen om te voorkomen dat de accu diep wordt ontladen. Daarmee nek je namelijk de accu. Deze voorkomt ook het ontladen van accu 1 tijdens het rijden.
Als je tijdens het rijden veel stroomverbruikers in de auto aan hebt staan en ook nog eens de extra verbruikers van accu 2 kan het voorkomen dat beide accu's meer worden ontladen dan geladen. Een zwaardere dynamo is een optie (en sowieso aan te raden). Een accubewaker schakelt de verbinding tussen beide accu's en de extra verbruikers uit als de accu's te weinig spanning over hebben.

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: accu relais

Bericht door jan willem » ma jul 19, 2010 20:37 pm

Hallo er is toch al het nodige over gekletst dacht ik?hier op het forum.
Turbo d heeft dacht ik iets gemaakt ook op de busclub site staat het nodige.
Wat Robert heeft gaat denk ik niet lukken onder het rijden,je zult denk ik het 220 laadapparaat pas als je aangesloten bent op je plek aan de stroompaal moeten inschakelen.
Zoals turbo op zijn site omschrijft zo heb ik het ook aangesloten,via mijn accu laadstroom controle lampje het relais aansturen zodat deze de accu gaat laden.
Als je dan je contact afzet gaat het relais verbreken en verbruik je alleen je huishoudaccu.
Kijk maar eens in de schatkamer of op de site van turbo.

Jan willem

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: accu relais

Bericht door Briebelbus » ma jul 19, 2010 23:06 pm

ik heb idd het een en ander gemaakt, met een 30a relais. werkt prima 8)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: accu relais

Bericht door Thijs84 » di jul 20, 2010 11:12 am

check deze link..
http://www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlands/Tweede_accu.htm

ik heb hem afgelopen week zo geinstaleerd. Gisteren heb ik een tweede elektrisch circuit aangelegd waar de verbruikers op aangesloten zijn. Gisteren alles een aantal uur aan gezet en de bus starte daarna zonder probleem.

Ik heb een 30a railles met extra zekering gebruikt. Hierna via een zekeringkast in het interieur naar gebruikers.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: accu relais

Bericht door ko de fries » di jul 20, 2010 11:34 am

Thijs84 schreef:check deze link..
http://www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlands/Tweede_accu.htm

ik heb hem afgelopen week zo geinstaleerd. Gisteren heb ik een tweede elektrisch circuit aangelegd waar de verbruikers op aangesloten zijn. Gisteren alles een aantal uur aan gezet en de bus starte daarna zonder probleem.

Ik heb een 30a railles met extra zekering gebruikt. Hierna via een zekeringkast in het interieur naar gebruikers.


30 a relais is te klein thijs ,ik zou voor 70a gaan
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: accu relais

Bericht door Thijs84 » di jul 20, 2010 11:45 am

ko de fries schreef:
Thijs84 schreef:check deze link..
http://www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlands/Tweede_accu.htm

30Apere relais is meer dan genoeg. De lamp zorgt ervoor dat de stroom op 8 ampere begrenst wordt.
ik heb hem afgelopen week zo geinstaleerd. Gisteren heb ik een tweede elektrisch circuit aangelegd waar de verbruikers op aangesloten zijn. Gisteren alles een aantal uur aan gezet en de bus starte daarna zonder probleem.

Ik heb een 30a railles met extra zekering gebruikt. Hierna via een zekeringkast in het interieur naar gebruikers.


30 a relais is te klein thijs ,ik zou voor 70a gaan
grtz ko :D
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: accu relais

Bericht door Briebelbus » di jul 20, 2010 12:41 pm

hoeveel ampere levert je dynamo :?: juist 55a
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: accu relais

Bericht door ko de fries » di jul 20, 2010 14:23 pm

Turbo.d schreef:hoeveel ampere levert je dynamo :?: juist 55a

en al naar gelang de schakeling die je gebruikt is de stroom die kan gaan lopen als je lege huishoud accu gelijkttydig aan de lader [dynamo] wordt geschakeld met je volle start accu om te laden
nog wat groter :D beter een te zwaar relais dan een die het vermogen niet aankan en dus uitfikt grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: accu relais

Bericht door ko de fries » di jul 20, 2010 14:25 pm

http://www.kerklied.com/adrie/Scheidingsrelais.html


waarbij ik aanraad om de b+ naar de huishouding te zekeren

grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: accu relais

Bericht door Tee » ma jul 26, 2010 12:01 pm

ko de fries schreef:http://www.kerklied.com/adrie/Scheidingsrelais.html


waarbij ik aanraad om de b+ naar de huishouding te zekeren

grtz ko :D


Link doet het niet :?
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: accu relais

Bericht door hanhoo » zo aug 08, 2010 19:10 pm

Tee schreef:
ko de fries schreef:http://www.kerklied.com/adrie/Scheidingsrelais.html


waarbij ik aanraad om de b+ naar de huishouding te zekeren

grtz ko :D


Link doet het niet :?


Mensen, wellicht off-topic, maar even een waarschuwing: het maakt niet uit wat voor relais je er tussen zet. Als je maar zorgt dat er een laadstroombegrenzing tussen de beide accu's is. Indien de huishoudaccu leeg is en tijdens het rijden het relais omklapt omdat de laadspanning hoog genoeg is, gaat er een gigantische stroom lopen van de volle accu startaccu naar de lege huishoudaccu. Dat kan heel lang goed gaan, maar uiteindelijk wordt de bedrading te heet, smelt, kortsluiting, brand, bus weg.

De schakeling die Turbo.d en inmiddels ook Tee gebruiken bevatten naast de diodeschakeling een 12v lamp ertussen, inclusief voldoende dikke bedrading. Dit fungeert als laadstroombegrenzer. Je zou zeggen dat een lampje wat stom is, maar het werkt juist perfect. Een lamp heeft namelijk de eigenschap een grotere weerstand te hebben naar mate er een grotere stroom doorheen loopt en dit is gunstig.

Dus een tip van mij: gebruik OF de schakeling zoals Turbo.d hem gemaakt en uitvoerig beschreven heeft, OF koop een kant en klare oplossing. Deze tweede is meestal goed te vinden in de maritieme techniek en staat derhalve ook op mijn verlanglijst.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: accu relais

Bericht door MACHINE » za aug 14, 2010 15:22 pm

Dan nog even de massa schakelen met een schakelaars, ééntje eruit zodat je 's ochtends niet bang hoeft te zijn dat je niet kan starten. sleutels erin en beide laden netjes. :idea:

Bevalt mij goed igg :-)


Afbeelding

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: accu relais

Bericht door ko de fries » zo aug 15, 2010 10:43 am

MACHINE schreef:Dan nog even de massa schakelen met een schakelaars, ééntje eruit zodat je 's ochtends niet bang hoeft te zijn dat je niet kan starten. sleutels erin en beide laden netjes. :idea:

Bevalt mij goed igg :-)


Afbeelding


hier ben ik niet zo,n voorstander van ,als je ene accu totaal leeg is en je schakeld hem zo bij je
volle accu ,gaat er een hele hoge stroom [a] lopen ,dit met je dynamo er bij kon wel eens voor problemen gaan zorgen , grtz ko :D

@tee link werkt afentoe ,ik denk dat het een prive server is waar ie opstaat .die affentoe uit staat
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Plaats reactie